Totalt antall sidevisninger

20 September - Dag 4

Etter frokost tok hvite busser oss med til saltgruvene. Guidingen tok ca to timer. Vi begynte på 60 meter og gikk ned til 120 meter under bakken. Nede i gruvene var det både statuer som var laget av salt og katedraler som gruvearbeiderne brukte før dagens arbeid. Lunsjen hadde vi på Hard Rock cafe i Krakow sentrum i gamlebyen. Etter lunsj gikk elevene gruppevis på shopping i gamlebyen. En gruppe ble med Østensjø utekontakt Linde på leting etter den store kjærligheten. Legenden sier at hvis man besøker Krakow og finner den største bjellen i byen og rører ved dens hjerte vil man finne ekte kjærlighet i livet. De klarte alle å finne bjellen og har dermed sikret en lys fremtid i hell og kjærlighet;) Samlingsstedet etter shopping var Maria kirken, her spilte de fanfare på toppen. Etter dagen i Krakow ble vi kjørt tilbake til hotellet og her arrangerte vi disco/ungdomsklubb.

19 september - Dag 3

Etter frokost dro vi til konsentrasjonsleiren Auschwitch. der ble vi guidet rundt fordelt på tre grupper. jon martin, thea, madelen, adrian, helene og abirami leste dikt og det ble lagt ned blomster. etter lunsj dro vi til birkennau hvor vi møtte guidene igjen, vi avsluttet det hele med en middag i ss brakkene, dette var selvfølgelig en opplevelse med mye sterke inntrykk og følelser, elevene var veldig omsorgfulle med hverandre. da vi ankom hotellet var det tid for badeland som ligger visavis hotellet. noen valgte og bli med på shopping og mc donalds istedet.

18 september dag 2

Opp tidlig om morgenen...mange trøtte!!!!

Alle var opplagt og i godt humør...de fleste ihvertfall.

Vi måtte gå i land og ble møtt av bussen på kaia. Nå er vi i Rostock. Frokost var i vente på et fantastisk kurshotell med buffet. Her fikk vi med oss matpakker til senere på dagen. På bussen lærte vi om krigens begynnelse, vi fikk se film om tidsvitner og en langfilm som het "Flukten fra Sobibor". Alle oppførte seg eksemplarisk og fulgte med. I dag har vi lagt bak oss 12 timer på buss inkl. pauser. Nå er vi kommer frem til Swing Hotel i Krakow, hvor middagen venter.

17. September, Dag 1

Flott oppmøte på Skullerud skole med mange spente ungdommer og foresatte.

I Rygge møtte vi en annen buss som samkjørte med oss nedover.

Vi hadde kjøreetapper på ca 2 timer med korte stopp, hovedstoppet ble på Björkäng med lunsj til alle sammen. i fikk Svenska Kjöttbullar och potatis ;)

Videre kjørte vi nedover til Trelleborg, hvor vi måtte vente på ferja i ca 2 timer. Sjåførene kjørte oss inn til sentrum, hvor mesteparten av ungdommene gikk på Mc Donalds og slappet av.

Her hadde vi også premieutdeling av beste og nestbeste slger av husholdningspapir og kakebokssalg, hvor eleven fikk 65€ på førsteplass. Vinnerne var....Madelen Flatebø Henriksen, Nora Sadun, Ailin Berntsen og Hodan Hassan.

Vi kom ombord ved elleve tiden og gikk rett til middag som var litt utvannet kjøttdeig med spaghetti.

Båten vi kjørte var en "frakt" båt, hvor vi ble inndelt i lugarer på 2, 3 eller 4 på hver luggar. Det var litt ventetid, men til slutt hadde vi fått alle luggarer og stillheten spredte seg.

Vi skulle bare få noen timers søvn, da vi måtte stå opp 5 neste morgen for å gå av båten halv syv.

Bildene er fra buss nr 2, Håby, Björkäng och ferja.

Historie, Årsak til 2 verdenskrig

Hovedårsakene til krigen
Det var imperialismen som avlet Den annen verdenskrig. Bestrebelsene på å oppnå størst mulig profitt hadde ofte før drevet imperialistene til å føre utplyndringskriger. De mektigste imperialistiske stormakter tok sikte på å erobre territorier som ikke tilhørte dem, undertrykke folkene i andre land og skaffe seg verdensherredømme.

Forholdene innen den kapitalistiske verden før Den første verdenskrig hadde vært basert på den sterkes undertrykkelse av den svake, på diktatur og vilkårlig styre. De grenser som ble fastlagt ved Versailles-traktaten etter Den første verdenskrig, tjente bare seierherrenes interesser. Denne overenskomsten bar i seg kimen til en ny verdensomspennende konflikt.

I 1930-årene begynte denne etterkrigs-strukturen å slå sprekker. Det begynte å utvikle seg en interessekonflikt mellom Tyskland, Italia og Japan på den ene siden og Storbritannia, Frankrike og USA på den andre siden.

De beseirede land ønsket å ta hevn og skaffe seg et overtak på sine konkurrenter – de mente seg snytt for sin rettmessige del av byttet. Tyskland, Italia og Japan næret planer om undertvingelse og fysisk utryddelse av mange folkeslag. Hitlers Tyskland og det militaristiske Japan ønsket å tilintetgjøre Sovjetunionen, dele dens territorium mellom seg og gjøre sovjetborgerne til slaver. De fascistiske land næret en intens sjalusi overfor de andre kapitaliststatene som var i besittelse av kolonier – råstoffkilder og markeder for salg av industriprodukter. Nå forlangte de selv «en plass i solen».

Den imperialistiske grupperingen, som besto av Storbritannia, Frankrike og USA, sto i opposisjon til den fascistiske koalisjonen. Disse landene hadde vunnet Den første verdenskrig, og nå ønsket de å bevare sin posisjon som seierherrer og nok en gang svekke sine rivaler.

Den internasjonale økonomiske krisen medførte en kraftig intensivering av konkurranseforholdet mellom de to kapitalistiske blokkene, men den grunnleggende motsetning i verdenspolitikken var likevel konflikten mellom sosialismen og kapitalismen.

Reaksjonære krefter forberedte en krig hvor alle de imperialistiske stater skulle gå sammen mot Sovjetunionen. Den dypt rotfestede uenighet som eksisterte mellom de to imperialistiske gruppene, hindret dem imidlertid i å organisere noe samlet angrep på sovjetenes land. Og de store masser av folket i Storbritannia, Frankrike og USA øvde naturligvis press på sine lands regjeringer, og krevde en besluttsom avvisning av fascismen.

Etter at Hitlers tilhengere kom til makten, utviklet Tyskland seg til det viktigste arnested for en ny verdenskrig. Den tyske fascisme var begjærlig etter å tilrive seg verdensherredømmet, med slavebindingen av Europa som det første skritt på veien. Nazistenes planer forespilet erobrering av «livsrom» (Lebensraum) i øst, noe som forutsatte et væpnet fremstøt mot Sovjetunionen under det falske slagordet om å frelse Europa fra «den bolsjevikiske fare».

De tyske fascisters hensikter fikk en velvillig mottakelse innen de reaksjonære kretser i USA, Storbritannia og Frankrike, som mente de kunne gjøre seg nytte av Tyskland som en imperialismens slagstyrke for kampen mot Sovjetunionen og den demokratiske bevegelse i Europa. Nazistene tok skritt for å sikre at de til gjengjeld ville motta visse innrømmelser fra vestmaktenes side, og fremfor alt ville de oppnå en revisjon av de militære klausuler i Versaillestraktaten.